perjantai 17. huhtikuuta 2015

8# Kolme ajokertaa ja ratsastus

Kävin viime viikolla ajamassa Hillan kolmeen kertaan, maanantaina (josta olenkin jo kirjoittanut), tiistaina ja keskiviikkona.

Tiistain: Ajoin Hillan varsan valmennus- tunnin yhteydessä. Ajettiin ravirata ympäri muistaakseni viisi kertaa. Tällä kertaa ravi oli todella hyvää, mutta jälleen palautuminen ajosta oli hidasta. Oli siis aika ottaa verikoe.

Keskiviikko: Kävin ajamassa Hillalla palauttelulenkin, kolme kierrosta raviradalla ja pitkä kävely. Ravi oli sujuvaa, mutta palautuminen edelleen hidasta, vaikka olimmekin kävelleet jo paljon ennen talliin tuloa, puuskutti Hilla edelleen vähän tallissa. Hillan verikokeista selvisi valkosolujen määrän olevan korkealla, muuten normaalit. Päätettiin myös bliistrata Hillan etupolvia kolmen päivän ajan, sillä Hillalla on nyt painavammat kengät edessä, joten olisi myös mahdollista, että etupolvet olisivat rasittuneet.

Eilen kävin ratsastamassa Hillan, käveltiin aika paljon metsässä mäkiä ja välillä otettiin pieniä pätkiä ravia. Tallissa huomasin jälleen tämän Hillalle tutuksi ilmenneen ongelman, eli irtokengän. Varattiin siis Hillalle kengitys seuraavalle päivälle. Hilla oli myös onnistunut saamaan polkeman vasempaan etuseen, joten se pestiin ja laitoin siihen ketjusiteen.

maanantai 6. huhtikuuta 2015

7# Maanantai 6.4.-15

En edes tiedä mistä aloittaisi... Hilla oli todella huono ajaa, neiti ei ravannut mihinkään suuntaan, vain laukkasi ja peitsasi. Kaikki keinot kokeiltiin, mutta ei, Hilla ei vaan ravannut, mullakin alkoin jo käden väsyä hidastamiseen niin paljon, että hyvä kun jaksoin loppun asti. Ajettiin kuitenkin kaksi kierrosta, ajatellen jos hevonen vertyisi toiselle kierrokselle, mutta se vain muuttui huonommaksi. Lähdettiin kävelemään talliin päin ja tallille päästyä aloin itse huolestua, hevonen puuskuttaa edelleen niin paljon, kun sillä olisi ajettu juuri todellatodella kovaa ja pitkän matkaa. Hillalla meni lähes 20-25min, ennen kuin hengitys tasaantui kokonaan. Eli siis lyhennettynä meidän reissu Hilla oli todella huono ajaa, palautui hitaasti ja oli myöshieman yskäinen. 



Matkan pituus: 7.71km
Matkan kesto: 00:34:46
Keskinopeus: 14.1km/h

6# Torstai 2.4.-15

Keskiraskas viikko, kävin ajamassa Hillalla kaksi kierrosta hiittiradalla. Hilla ravasi alusta asti todella hyvin ja reippaasti. Nyt kun olen itse päässyt ajamaan myös hieman reippaammin, huomaan Hillassa heti sen kehityksen, ei ole enään sitä niin herkkää peitsaria vaan sieltä oikeasti löytyy jo hienokin ravi. Hilla olisi jaksanut kyllä mennä vielä useammankin kierroksen, mutta velipoika (Ypäjä Ilari) oli toisella kierroksella niin väsynyt, että päätettiin lähteä tallin.